måndag 28 mars 2011

Jetlag

Måndagen efter övergången till sommartid. Och jag är så trött att jag smäller av!
Samma visa varje år och två gånger varje år. Jag blir helt kajko i pallet av sommartiden. En timme kan kanske anses inte vara så mycket, men i mitt fall är det mer än tillräckligt. Jag är morgontrött i vanliga fall, men de närmaste dagarna vet jag att det kommer kännas extra jobbigt. För min kropp anser inte att klockan är halv sju när väckarklockan ringer, utan halv sex. Och det kan ta upp till två veckor för mig att vänja mig.
Sedan upprepas samma sak fast åt andra hållet när vi återgår till normaltid. Har jag riktigt otur kan jag få en månad varje år med stört sömnmönster.

Och jag bara undrar - varför? Varför i hela friden har vi sommartid? För att få en extra timme dagsljus på kvällen? Är det verkligen värt det?

Nej. Avskaffa skiten. Gärna omedelbart.