tisdag 15 mars 2011

Japan

Nej, jag har inte stängt av hjärnan och ignorerar det hemska som hände och fortfarande händer i Japan. Jag mår fysiskt illa av att se dödssiffrorna stiga och av att de se mycket otäcka bilderna från tsunamins framfart.


Bara ordet tsunami kan få mig att gråta. När den stora tsunamin drabbade Asien på annandag jul 2004 mådde jag så dåligt att jag var tvungen att gå ifrån på jobbet flera gånger och sätta mig på lagret och fulgråta. Därför känns det lite extra bra idag att vara med att bidraga till driften av ett barnhem i Thailand, genom Odd Fellow.

Men - nu svamlade jag iväg. Det var inte alls det jag ville säga med det här inlägget egentligen.

Jag läste någonstans att en av skaparna av "Family guy" fått gå ut och be om ursäkt för ett uttalande han gjort på Twitter. Vad han skrev? Något om att utifall man mådde dåligt av dödssiffran i Japan så skulle man googla dödssiffran vid Pearl Harbour.
Jag säger ingenting om det uttalandet i sig, men skickar bara ut ett stillsam påstående.
Det är himla bekvämt att glömma bort Hiroshima och Nagasaki. Särskilt om man är amerikanare. Har jag märkt.