onsdag 26 januari 2011

Saker man kan göra med rester

Nu har jag varit sådär trevligt skrytsam om min middag på Facebook, och blev då ombedd att dela med mig av receptet. Och jag som gjorde min lyxiga tisdagsmiddag på rester. Fast det är väl bara bra sett ur miljösynpunkt. (Eftersom mina minsta barn tycker att fisk är äckligt (japp, de är i den åldern) så fick de korv med makaroner i stället.)

Laxcrepes (ca 10 crepes)

25 g smör
2 dl mjöl
½ tsk salt
2 dl mjölk
2 dl vatten
3 ägg

Smält smöret* i en crepespanna (eller stekpanna) och låt det svalna.
Blanda mjöl och salt, vispa ner mjölken till en klimpfri smet. Vispa ner vattnet och äggen ett i taget. Vispa sist ner det smälta smöret. Låt smeten svälla en stund innan du steker pannkakor.

300 g färdiglagad lax. (Vi hade kvar från en helstekt regnbåge som svärfar fiskat upp, och som vi ugnsstekt med salt, peppar och citron. Minsta barnen åt inte den heller...)
1 påse hollandaisesås
1 dl riven ost (vi hade en bit parmesan kvar i kylen)

Tillred såsen** enligt anvisningar på förpackningen. Dela laxen i mindre bitar och rör ner den i såsen. Fördela röran över pannkakorna rulla ihop dem och lägg dem i en smord ugnssäker form. Strö över osten och gratinera crepsen i 250 grader varm ugn tills osten smält och fått fin färg.

Servera med en god sallad och kanske lite bröd.

Eventuella kvarstående pannkakor serveras med fördel som efterrätt med sylt till de där små barnen som fått för sig att fisk är äckligt.


(Vad min stavningskontroll tyckte det skulle stå:
* smöret = snoret, skörhet, storhet
** såsen = satsen... Påminn mig om att inte äta middag hos mitt stavningsprogram...)