söndag 5 december 2010

Bokcirkeln utökad

Så har bokcirkeln haft träff igen. Den här gången samlades vi hemma hos mig eftersom jag valt boken. Avhandlat stycke litteratur denna gång var "Igelkottens elegans" av Muriel Barberry.


Oj vad vi var relativt överens den här gången med. Det var bara nya medlemmen K som gav ett betyg under trean, 2,8 närmare bestämt. En del av oss hade haft svårt att komma in i berättelsen. Språket kändes kanske lite styltigt och högtravande. Att det dessutom var en roman med två "jag" i gjorde att det inte alltid var lätt att hålla isär vem som sade/tyckte vad.

Romanen handlar om Renée som arbetar som portvakt i ett hus i Paris finare kvarter. Hon är väldigt beläst och väl bevandrad i det som kallas "finkultur" såväl som i modernare film. Filosofi är ett av intressena och favoritboken är "Anna Karenina". Att hon är så pass intelligent som hon är har hon valt att dölja i hela sitt liv. Det var bara hennes man, död sedan 15 år, som fick del av hennes hemlighet. Eller synd, som hon kallar den.
I huset bor Paloma, en intelligent flicka i en oförstående värld. Hon tycker att den är så pass oförstående att hon har bestämt sig för att ta sitt liv och elda upp den lyxiga lägenhet hon bor i lagom tills hon ska fylla 13. Tiden fram till dess tänker hon djupa tankar och iakttar världens rörelser. Kanske finns det en anledning att leva vidare, men troligen inte.
In i huset flyttar japanske herr Ozu, och nu börjar det hända saker minsann. Renée, vår igelkotte, blir nämligen avslöjad.

Bokcirkelns medelbetyg blev 3,7. Minsann! Högst hittills. Kanske inte helt fel valt av mig då? 4 av oss grät dessutom i slutet. K tyckte däremot att slutet var lättköpt. Lite grann av "vad ska jag göra med det här då?" Och det är ju här det blir intressant, för vi hade haft olika uppfattningar om slutet och läst in olika saker i det. Det är därför man har en bokcirkel! Yes! För att utbyta åsikter och infallsvinklar och i vissa fall kunna lösa "problem" som uppstått i läsningen.

Nästa träff blir hos K i slutet av januari. Till dess ska vi läsa "Boktjuven" av Markus Zusak. Det är bara jag som läst den tidigare och jag välkomnar verkligen att den nu ska delas av dessa tjejer. Det var ju den boken som var en av anledningarna till att jag drog igång bokcirkeln överhuvudtaget. Dessutom ger det mig en jättebra ursäkt till att läsa om den.