fredag 10 december 2010

Älskade syster

I början på november började jag läsa en bok av en av mina favoritförfattare, nämligen "Älskade syster" av Joyce Carol Oates. Idag läste jag ut den. Jag var faktiskt tvungen att lägga den ifrån mig ett tag för den var jobbig som fasiken att läsa. (Och så behövde jag hinna med "Igelkottens elegans".) En och annan av er kanske undrar varför i jösse namn jag fortsätter läsa en bok som är jobbig, men med jobbig menar jag inte dålig utan att den behandlar ett jobbigt ämne och är skriven på ett lite udda sätt.

Romanen är baserad på mordet på 6-åriga JonBenét Ramsey, som begicks 1996 och ännu är olöst. Här är det istället en liten skridskoprinsessa vid namn Bliss Rampike som blir mördad och kvarlämnar en 9-årig storebror, Skyler, som är bokens berättare. 10 år efter systerns död försöker han förstå vad det var som hände, hur och varför.

Det är en mycket ledsam historia vi får ta del av. I Skylers hem finns mamsen Betsey, pappsen Bix och lillasystern Edna Louise. Syskonen har en djup men ändå komplicerad kärlek till varandra. Skyler är den intelligenta och Edna Louise den idrottsligt begåvade. Redan som 4-åring pressas hon att delta i sin första konståkningstävling och kort därefter får mamma Betsey en syn om att hon ska heta Bliss. Som Bliss får Edna Louise äntligen sin mors kärlek. Men någonting är mycket trasigt i den här familjen. Skyler och Bliss diagnostiseras ständigt av olika läkare och tablettmissbruket är utbrett.

Jag blev mycket illa berörd av hur barnen behandlades i den här romanen. Som accessoarer. Och om de inte levde upp till förväntningarna? En diagnos och ett piller! Eller kanske en dyr internatskola. "För vi älskar dig, det gör vi." Vi orkar bara inte se våra misslyckanden i dig.

Joyce Carol Oates roman har som sagt sin grund i ett riktigt mordfall, men hon betonar noga att allt vi läser är fiktion. Hon kommer med en förklaring till brottet som det begås i boken, men det autentiska mordfallet förblir olöst. Jag hoppas att det inte förblir så.

(JonBenét hade en storebror, Burke, som var 9 år när hans syster mördades. Både han och hans föräldrar har varit misstänkta för mordet, men på senare år har misstankarna avskrivits. Fallet öppnades på nytt i oktober i år. Källa Wikipedia)