söndag 14 november 2010

Som sagt...

Butiken där jag jobbar ska slå igen. Det har vi vetat ett tag, så att jag skulle bli uppsagd kom inte som någon chock, men det var fan inte kul bara för det. I och med att butiken ska slå igen har vi haft utförsäljning i något mer än en månad. 50% på hela sortimentet. Ja - hela sortimentet. Allt. Rubbet. Så jävla trött på att svara på den frågan nu.

Butiken jag jobbar i har aldrig haft öppet köp, och bytesrätten har varit i 7 dagar utom på örhängen och hårgrejer. Av uppenbara hygieniska skäl. Nu när vi har utförsäljning har butiken inte heller bytesrätt. Vi vill ju BLI AV MED lagret, liksom.

Därför blir man liiiite förvånad när det i varje fall kommer in en människa och vill byta ett par örhängen "som jag köpte för några veckor sedan" därför att "hon ville ha större och det visste inte jag". Utan kvitto. Förvisso i en av våra påsar och uppkartade, men... Vi har ingen bytesrätt under utförsäljningen. Och har aldrig haft på örhängen. Så jag svarar nej. Varpå människan tycker jag ska göra ett undantag för "de har aldrig varit av kartan, jag LOVAR att vi inte provat dem".

Så bra då. Men nej. För VI HAR INTE BYTESRÄTT JUST NU OCH SÄRSKILT INTE PÅ ÖRHÄNGEN. Fast jag sade det snällt, och beklagande. "Nu har ju inte vi bytesrätt alls just nu, och på örhängen har vi aldrig haft det, så jag måste tyvärr säga nej". Den människan ser jag nog aldrig mer inne i butiken. Skiter jag i.

För tänk dig själv - vill du köpa ett par örhängen som någon annan har haft i sina öron innan dig? Någon annan som kanske var sjuk den dagen hon/han provade dem? Någon annan som kanske hade en infektion i hålet i örat, provade örhängena, kartade tillbaka dem och böt dem i butiken? Svarar du JA - självklart vill jag det! Så undrar jag: vill du även köpa en kam som någon annan kammat sig med? En hemmatestad och återlämnad dildo? Ett par trosor som visst inte passade riktigt när jag provade dem ordentligt- samma kväll som jag blev magsjuk?

Nej, vissa saker ska det inte vara bytesrätt på. Av hygieniska skäl. Kunden har inte alltid rätt. Sorry.