tisdag 12 oktober 2010

Konsten att ta bort glitterlack

Att ta bort glitterlack kan vara en knepig grej. Trots att det flagar av som tusan så är det riktigt jädra svårt att ta bort när det väl ska av. Oftast brukar jag använda mig av min Dip-in remover från Depend, men svampen i den har smulat sig så jag fick ta till foliemetoden när Ick-a-bod-y skulle av.

Rena rama Anslagstavlan över den handgesten, eller Nosferatu kanske. Nåja. För att ta bort glitterlack utan att behöva bli svettig på ryggen så kan man göra som jag gjort här.
Man tar en bomullsrondell och klipper den i 4 bitar. (Om man inte har toklånga naglar, man får anpassa sin bomullsbit efter nagellängd. Men jag har rätt så korta och 4 bitar av en rondell blir alldeles lagom.) Dränk in dessa bitar i remover, lägg på hela nageln, tryck till lite och vira in nageln i en bit aluminiumfolie. Vänta 5 minuter. Tryck till på nageln, vicka lite grann på bomullen kanske, och dra av hela foliepaketet. Och glittret följer med! I 99 fall av 100 i varje fall. Eventuella rester är lätt att få få bort på vanligt vis. Mitt removerval faller på Depends Supersnabb. Samma som i Dip-in, men i flaska.

Fick hjälp av älskade maken den här gången, annars får man ta en hand i taget om man inte är skicklig. Det är lätt klumpigt med 10 fingrar inlindade i folie...