tisdag 19 oktober 2010

Klädchock!

Varje morgon följer jag lilla A och lilla E till skolan. Älskade maken börjar i regel sitt jobb halv åtta, så han åker när vi avslutar vårt frukosterande. Så här brukar min morgon se ut:

  • 6:25 - vaknar av älskade makens väckarklocka. Pussas lite. Han går upp. Jag somnar om.
  • 6:45 - min väckarklocka börjar ringa. Jag snoozar. Flera gånger.
  • 6:59 - lilla A's väckarklocka ringer och därefter lilla E's.
  • 7:00 - min väckarklocka ringer igen och jag går upp och går på toa. Ropar upp på övervåningen att det är dags att äta frukost.
  • 7:02 - 7:10 - gör frukost åt mig själv samtidigt som både jag och älskade maken ropar på, och ibland hämtar ner, barn från övervåningen.
  • 7:15 - 7:30 - jag och de små barnen äter frukost. Någon gång här lämnar även älskade maken hemmet för en stillsam dag på kontoret. ;)
  • 7:30 - 7:50 - lilla A och lilla E försvinner upp på sina rum efter att jag sagt åt dem att klä sig och borsta tänderna. Jag dukar av, packar skolväskor, klär på mig själv, packar min egen väska om jag ska åka direkt till jobbet, borstar tänder, ser till att katterna har mat och vatten.
  • 7:50 - ropar att det är dags att åka till skolan. Oftast finns då någon oborstad tand eller ett oborstat hår att ta hand om. Det är därför jag säger till lite i förväg. Man är väl smart!
  • 7:55 - de kommer äntligen ner och börjar ta på sig ytterkläder.
  • 8:00 - vi cyklar till skolan.

Idag blev det inte riktigt så... Jag hade nämligen glömt bort att de hade idrott idag båda två, och packade febrilt ihop deras gympapåsar. Således ropade jag inte att det var dags att åka förrän det verkligen var det. Klockan 8 med andra ord. Lilla A och Lilla E höll då på och "spelade" på sin "synth" och poppade A-teens på full volym (ja, jag vet - vidrigt). Eftersom vi låg liiite efter i schemat blev jag en aning stressad när lilla E då säger:

"Men jag har inte klätt på mig än!"

..... GAAAAAAH!!!!









Fast vi hann till skolan i god tid ändå, för jisses vad bra det gick att cykla idag.







Stora J då? Hon är uppe innan oss andra varje vardag. Äter frukost och fixar sig (går på toa, petar in linserna, borstar tänderna och klär på sig). Sitter i sitt rum och ugglar och drar sedan till skolan. Oftast när jag följer de minsta. Det är himla skönt med en självgående tonåring i huset.