torsdag 14 oktober 2010

Kill your darlings

Betyder inte att man ska strypa sina älsklingar, utan är en term vanligen använd inom film för att man ibland inte ska spara en scen i filmen bara för att man tycker om den, utan låter den hamna på golvet i klipprummet om den inte tillför något. Idag applicerar jag denna term på en bok. Nämligen "Harry Potter and the Order of the Phoenix" av J.K. Rowling.


Jag har läst den här boken förut, och funderar därför allvarligt på att lägga den här åt sidan. Jag brukar läsa snabbt. Den här har jag tragglat med i snart 3 veckor. På denna tid har jag kommit lite mer än halvvägs. För den är... seg. Det händer ingenting, det händer ingenting, det händer ingenting, det händer lite grann, det händer ingenting, det händer ingenting... Ja. Ni fattar.

Jag förstår vad fru Rowling gör här. SPOILERALERT! Hon etablerar stämningar. Harry påverkas starkt av Voldemort, eftersom de har fått en kontakt i och med att Voldemort tog Harrys blod för att kunna komma tillbaka. Ministeriet förnekar att Voldemort är tillbaka, för det vore ju att erkänna nederlag, samt att det vore lite läskigt. Dessutom vill hon visa att Voldemort påverkar skeendena i trolldomsvärlden, eftersom han har lyckats få in dödsätare på ministeriet samt på Hogwarts, i form av Dolores Umbridge, som kommer undergräva Dumbledores auktoritet.

Allt detta förstår jag, och vet eftersom jag som sagt läst böckerna förut (grejen är att jag läst dem på svenska då, och jag vill SÅ GÄRNA läsa dem på originalspråk också). Men måste det ta så förbaskat lång tid att etablera det? Måste varenda liten detalj vridas och vändas på? Hur vore det om man hade använt sig av just metoden kill your darlings. För här är det en massa saker som inte tillför något. Vare sig nu eller senare i berättelsen.

Det här är den tjockaste av de 7 böckerna. Den har 766 sidor. Att jämföra med den sista boken "Harry Potter and the deathly hallows" som har 607, eller den första i serien "Harry Potter and the Philosopher's stone" som har 223.

Vilken är då anledningen till att jag inte kills my darling och lägger ifrån mig den här boken då? Det finns två varav den andra är en STOR SPOILER om man inte läst/sett filmerna men tänkt göra det. Ni är varnade. Stor spoiler. GIGANTISK.

  1. Jag lägger nästan ALDRIG ifrån mig en bok. Då ska den vara riktigt jädra dåligt, eller riktigt jädra obehaglig. Har jag plockat upp en bok så läser jag den. Så är det. I 99,9 % av fallen. Jag kan nog räkna på ena handen hur många böcker jag lagt ifrån mig. Under hela min levnad. Och jag har läst massor!
  2. Jag vet att det händer något oerhört viktigt senare i den här boken. Profetian om Harry uppdagas. Och Sirius dör. Det vill jag läsa om.

Fast jag kanske måste sticka emellan med bokcirkelboken som jag ännu inte har läst. Vi ska ses om 10 dagar...

Där "Harry Potter and the Goblet of fire" var jättespännande och fick 5/5 av mig i betyg, är "... Order of the Phoenix" just nu nere på 1,5/5. Illa. Men slutet kan rädda den. Om jag någonsin kommer dit...



Uppdatering 2010-10-18: Äntligen utläst! Och slutet var fantastiskt så slutbetyget blev 3/5.