lördag 9 oktober 2010

Kalasgod pasta med lax

Snabbmat igen. Såsen med rökt lax blir klar medan pastan kokar. Och tagliatelle har en koktid på 6 minuter. Förberedelserna till såsen gör man lämpligast medan pastavattnet kokar upp. Dessutom är den här laxpastan så god att jag kan gå och längta efter den. Ligger helt klart på topp 10 bland favoriträtterna.


Pasta med rökt lax

200 g kallrökt lax (helst i bit)
½ dl soltorkade tomater
olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
2½ dl grädde
1 tsk senap
2 tsk pressad citron
nyriven parmesan
Koka upp pastavatten i en stor kastrull.
Skär lax och de soltorkade tomaterna i mindre bitar.
Lägg pastan i vattnet, salta först!
Hetta upp olivolja i en stekpanna, tillsätt vitlöken och fräs på svag värme en halv minut. Tillsätt grädde, senap och smaka av med salt och peppar. Ge det hela ett uppkok, sänk sedan värmen och låt såsen tjockna under omrörning.
Tillsätt lax och citron och rör om tills allt är väl blandat. Hetta upp på svag värme.
Häll av pastan och häll upp den i en serveringsskål. Vänd ner såsen och de soltorkade tomaterna. Servera med nyriven parmesan.

Lite frasigt vitlöksbröd vid sidan av är smarrigt till.

I orginalreceptet (som jag gjort om en hel del) ingår även gräslök. Det har jag själv aldrig använt, eftersom jag aldrig har det hemma, men mina svärföräldrar gjorde den här pastan med gräslök i och tyckte det var jättegott. De har gräslök i trädgården så det var lätt ordnat för dem. Då tar man ca ½ dl finklippt gräslök som tillsätts tillsammans med grädden + lite extra som strös på vid servering.