måndag 20 september 2010

Utdrag ur en bok en sorgesam dag

"Och varför påstår du att jag inte känner kärleken?" frågade solen.
"Därför att kärlek inte är att vara alldeles stilla, som öknen, och inte att färdas fram över jorden, som vinden, och det är inte heller att betrakta allting på avstånd, som du. Kärleken är den kraft som omvandlar och fulländar världssjälen. När jag trängde in i denna för första gången tyckte jag att den var fullkomlig. Men senare insåg jag att den faktiskt var en återspegling av allt annat som skedde på jorden, och att också den regerades av krig och passioner. Det är vi som ger näring åt världssjälen, och om den jord vi lever på ska bli bättre eller sämre beror i mycket stor utsträckning på om vi blir bättre eller sämre. Det är här som kärlekens kraft får betydelse. För när vi älskar strävar vi alltid efter att bli mer än vi är."

Paulo Coelho - Alkemisten

Låter detta vara det enda inlägg jag kommer göra om det oerhört tragiska över att 5,7% av de som röstade igår, valde att lägga sin röst på ett parti som handlar utifrån rädsla och hat. Nu lämnar jag politik därhän, och hoppas att övriga partier kan agera över blockgränserna för att skapa ett ännu bättre Sverige, ett Sverige att vara stolta över - utan vare sig höger- eller vänsterextremism. Vi var trots allt 94,3% som röstade mot hatet.