måndag 19 april 2010

Särskilt meddelande till Bokcirkeln.

Efter mycket funderingar har jag äntligen bestämt mig för att kicka igång den där bokcirkeln jag så ivrigt längtat efter. Detta inlägg vänder sig således till de som anmält sitt intresse om att delta. Alla tre. Ni andra kan ju hoppa det här.




Som första bok ut har jag valt "Hjärtdjur" av Herta Müller. Finns på pocket i en bokhandel nära dig, AdLibris t ex. Tid och datum att ses får ni av mig. Har ni inte fått det så hojta till!

Bokcirkeln har inget tema. Vi väljer ny bok i turordning av det som vi finner intressant. Boken ska dock vara lätt att hitta på pocket, så att priset är överkomligt. Nästa bok på tur meddelas av den som valt, som avslut på bokdiskussionen. (Så att vi kan ägna oss åt att prata om barn och sådant också...)

Att tänka på under läsningens gång!

Karaktärerna i boken: Hur uppfattar du huvudpersonen/personerna? Vad gillar/ogillar du hos desamma? Vad driver dem? Vilka omständigheter har format karaktären?

Symbolik: Vilka symboler använder författaren? Finns det dolda meddelanden?

Vad menar författaren?: Varför skrev författaren boken? Är den trovärdig? Tonen i texten. Hur är språket uppbyggt?

Vad handlar boken om?: Teman och underteman. Hänger språk, symbolik, karaktären och tema ihop? Miljöbeskrivningar: är de trovärdiga, tillför de något?

Vilka känslor väcker boken?: håller den hela vägen? Vad gillar/ogillar du?

Är det STOR litteratur?

Betyg: skala 1-5. Motivera ditt betyg.

Om denna bok blev film - vilka tycker du skulle spela de olika karaktärerna?
Läs flitigt nu!