torsdag 29 april 2010

Levain

I dag har jag varit ledig. Så jag har passat på att baka levain, enligt recept från boken "Surdegsbröd" av Martin Johansson. Jag hänvisar till hans blogg för recept eller bara vanligt hederligt dregel. Eller så köper ni hans bok, den är värd varenda krona.



Här har jag i varje fall början till Stureby levain, som Martin kallar det. Surdegen. Den satte jag igår på vetesurdegsgrund som jag började pyssla med i helgen. Det tar lite tid med surdegsbröd, men det är det värt. Tro mig.




Här ligger min deg och jäser. Jag har precis vikt den, något man ska göra under jäsningen för att få in riktigt mycket luft. Backen degen ligger och jäser i har jag köpt på Ica, enkom för detta.




Resultatet ser ni här. Jag är ganska nöjd med mina allra första levain, även om jag skulle ha önskat mig lite högre bröd, och kanske lite mer färg på dem.

Om det är gott?
Har påven rolig hatt?
Bajsar räven i skogen?

Självklart!