onsdag 14 april 2010

Angående att vara galen i mat och böcker

I går fick vi en ny möbel i huset, en så kallad buffé i björk som stått i mina farföräldrars hus i 65 år. Den har jag nu fått i arv när huset skulle tömmas efter min rare farbrors död. Självklart var jag inte smart nog att ta en bild på denna magnifika möbel, då mitt fokus låg på att vi för att få plats för denna möbel igår möblerade om hemma. Flyttade på vitrinskåpen. Och min lilla samling med kokböcker.



Här är den alltså. Har väl närmare 200 titlar vid det här laget. I tidskriftsamlarna står 7 årgångar av utmärkta mattidningen Allt om mat (som firar 40 år i år. Grattis!). I vänstra nedre hörnet skymtar den nya buffén.




Man behöver visst inte vara människa för att gilla kokböcker. Cullen skulle sitta där hela dagarna om jag inte hade dörrar på skåpet.
Att välja favoriter bland mina godbitar är svårt - för att inte säga omöjligt, men på sista tiden har jag snöat in rejält på böcker om bakning och av kändiskockar. Jag har alla Jamie Olivers böcker, många av Nigella Lawson och flera av Anna (och Fanny) Bergenstöm. Men de här är roliga, och användbara, i varje fall.




"Det Italienska köket" fick jag i present på min 25-årsdag av bästa kompisen H:s mamma. Ur den lagar jag världens godaste Kyckling Marengo.
"Pizza & Neapolitan cuisine" köpte jag när älskade maken och jag var på bröllopsresa i Sorrento. Här finns bland annat ett underbart recept på potatisgnocchi gratinerade med tomatsås och mozzarella. Blir hungrig bara jag tänker på det!
"Hurry curry" av Lotta Voltaire bjuder på en kaskad av färger och kryddor. Från den här har jag hämtat det bästa, enklaste och snabbaste receptet på chapati, och det finns helt underbart goda kycklingrätter i den.
"Wookie cookies" fick jag i födelsedagspresent från älskade maken. Jag har inte lagat något recept ur den ska erkännas, men den är rackarns så rolig att bläddra i.
"Surdegsbröd" av Martin Johansson är en ny favorit för mig. Underbara bilder och fantastiska recept. Brödporr.
"Sju sorters kakor" är en klassiker i kokbokshyllan. Om jag inte missminner mig har den sålt mer än Bibeln i det här landet. Eller lika mycket. Hur som helst - jag har två stycken. En som jag kan kladda lite i utan att börja gråta och så den på bilden. Avdelningen för småkakor är välbesökt av mig. Här finns bästa receptet på Drömmar. I varje fall om man ska tro min tidigare kollega C som smakat sig igenom x antal drömmar genom åren.




"Wookie cookies" har en kompis också, "Star Wars cookbook 2". Jag har inte lagat något ur den heller, men det är en fröjd att sitta och bläddra i dem och glädjas åt recept som Qui-Gon Jinn-ger snaps, Yoda soda, Obi Van Kebabs, Han-Burgers, Darth Malt och Padmé Pad thai.



Självklart har jag även en Star Trek kokbok, som heter just så "Star Trek cookbook". Här är det Neelix från Voyager som lagar maten. Det finns recept på Klingon skull stew with tripe, Borg tricorder pie men även mer humana recept som Earl Grey chocolate cake (Picard oh Troi) och roliga trivia som varför besättningen ombord på Voyager avskyr Neelix matlagning.

Så om ni undrat varifrån jag får mina recept och inspiration till vardagens alla måltider, så kan ni sluta undra nu. Jag har en hel hylla full med inspiration. Och om jag fick hålla på som jag ville skulle jag behöva en hylla till. (Säger hon och sneglar på vitrinskåpet på andra sidan fönstret, med en massa porslin i...)