måndag 8 mars 2010

Bokcirkel

Det händer lite då och då att jag önskar att jag vore med i en bokcirkel. Eftersom jag läser mycket så kan jag känna att det vore bra att få diskutera vissa böcker jag läst. Ibland känner jag av detta redan under läsningens gång. Hittills i år har jag läst tre böcker som väcker denna längtan i mig.



"Kafka på stranden" av Haruki Murakami, "Boktjuven" av Markus Zusak och "1984" av George Orwell.


Men, jag är inte med i någon bokcirkel, så jag får vänta på att älskade maken läser dem så att jag får diskutera med honom. Han har inte öppnat "Boktjuven" än fastän jag gav den till honom i samma ögonblick jag hade läst ut den. *suck*

Just "Boktjuven" har jag väl redan tjatat om så jag nöjer mig med att citera texten från SvD som står på omslaget till min pocket: "Köp den, låna den eller stjäl den, men framför allt: Läs den!"


Om "1984" kan man läsa följande i min läsdagbok (om man nu sitter och bläddrar i den): "Kände en stark önskan att vara 18 igen, sitta på café med goda vänner, dricka te och diskutera denna bok från pärm till pärm." För på den tiden var det ungefär vad vi gjorde efter skolan. Hamnade på ett café med massor av te (och cigg) och alla hade vi läst nästan samma böcker så dessa diskuterade vi livligt. Det var tider det!


"Kafka på stranden" är en typisk sådan där bok som man går och tänker på i flera dagar efter att man läst ut den. Vad hände sedan? Hur ska det gå? Hur var det med den där grejen? Vad var det egentligen som hände där? Frågorna snurrar i huvudet och det vore bara trevligt att få sitta ner och prata prata prata om den. Få en annan persons insynsvinkel i den.
Jag tyckte den var väldigt bra och väldigt flippad. Ena stunden trodde jag att jag hade lyckats lista ut någonting, nästa satt jag där med långnäsa och fattade ingenting. Jag hade lite svårt att få grepp om den, men jag älskade den. Text som överraskar är alltid trevligt.


Och just nu läser jag "Svart flicka vit flicka" av Joyce Carol Oates. Årets JCO-fynd på bokrean. Och hennes böcker brukar jag också vilja diskutera. Och Stephen Kings. Måste kanske starta upp den där bokcirkeln...


Någon som vill vara med?