söndag 28 februari 2010

Bakat!

I dag har jag provat ett nytt bakrecept, ur den underbara brödboken "Surdegsbröd" av Martin Johansson. Hans blogg tillägnad surdegsbrödet hittar du här. Som förstlingbröd med denna teknik valde jag honungsbrödet. Jag tänker inte ens börja berätta hur man bakar det, det gör Martin så bra själv i sin bok.


Surdegsbröd är ett bröd som låter vänta på sig. Först gör man en surdegsgrund - det tar några dagar, sedan gör man surdegen och av den gör man sedan själva bröddegen. Som ska jäsa. Länge. Och av detta blev det ett av de godaste bröd jag ätit!
Som synes är det översta brödet lite lustigt format. Det beror på att lilla E och jag skar oss en varsin varm skiva, bredde på Bregott och NJÖT. Bättre än godis.

Minimal arbetsinsats, men man får inte ha bråttom.
Worth waiting for...