tisdag 24 november 2009

Skuk liten flika ska spruttas in på

Nu hoppas jag innerligt att jag slipper få svininfluensan eftersom jag har stått i kö dryga 2 timmar för det tvivelaktiga nöjet att bli stucken i armen. Här i Örebro har de tänkt till vad gäller vaccinationen av befolkningen. Eller tänkt och tänkt... I en stad av Örebros storlek (ca 120.000 invånare) finns det ett (1) vaccinationsställe, nämligen Örebromässan. Första dagen det var öppet var kön över 800 meter lång och folk fick köa i timmar för att sedan vända i dörren då vaccinet tagit slut. I dag hade det lugnat ner sig något.

Här har vi köat ca 1 timme. (Personerna på bilden är okända för skribenten)

Någon kläckte snilleblixtidén om att göra en särskild kö för barn/ungdomar och deras vårdnadshavare eller annan medföljande vuxen. Eftersom denna kö prioriterades så gick det ganska fort och efter en och en halv timme ute i kylan var vi inne på Örebromässan. 20 minuter efter det var det klart.

Almost there...
Vi var väl förberedda och hade laddat med varm choklad, kex och Gameboy. Lilla E roade kön med att sjunga Luciasången med skräckröst. Jag köade med lilla A som tyckte det var på tiden att han fick ta sin spruta. Han blev inte ett dugg ledsen över beskedet att han får ta en dos till, tvärtom. Själv tycker jag att det är mycket obehagligt med spruta men jag blundade och drömde mig bort till Italien, så det gick bra. Älskade maken köade med lilla E som inte var riktigt lika förtjust som sin bror.
Stora J är spruträddast av alla, och hon var i skolan när vi vaccinerade oss. I stället var det mormor och morfar som köade med henne, hennes kusin och en av kusinens kompisar. Så nu är hela familjen sprutad. Och det gick bra för stora J, hon är jättestolt över sig själv. Och mamma med!