onsdag 14 oktober 2009

Det mörka tornet


Här ligger den - Stephen Kings magnus opus - "Det mörka tornet" del 1-7. Eller "The dark tower" som den hette när jag läste den. Jag har bara läst den på engelska med andra ord, den svenska översättningen har jag fortfarande att se fram emot.

Den första delen "Revolvermannen" (The gunslinger) läste jag första gången 1990. 2007 läste jag första gången den avslutande delen "Det mörka tornet" (The dark tower). Sen har jag hunnit läsa serien en gång till, och jag kan lova att det inte var sista gången. Är det bra så är det.

Älskade maken (som lovade och svor att han aaaaaaaaaldrig skulle läsa Stephen King när vi träffades) läste ut hela rasket igår. Det har varit väldigt roligt för mig som redan hängivet Stephen King-fan att följa hans resa till det mörka tornet, att hjälpa honom att hitta andra King-böcker med stora och små referenser till detta verk. Som "Sömnlös", "Staden som försvann" och "Pestens tid". För någon som aldrig läst King kan denna serie vara en bra språngbräda, för man VILL verkligen läsa mer. Älskade maken har numera läst ungefär hälften av King-böckerna i vår bokhylla. Bara resten kvar med andra ord.

Och för mig som bara avgudar Roland låter ryktet om att det kan komma mer berättelser från mörka tornet som rena rama paradiset. Fram till dess får jag väl nöja mig med "The dome" som kommer i november. Tydligen ett mastodontverk... Undrar om det finns referenser till mörka tornet där. Antagligen. Frågan är väl snarare om jag hittar dem.

Detta inlägg kortfattat? Läs Stephen Kings "Det mörka tornet". Sedan september äntligen komplett utgiven på svenska.

Titlarna är:
Det mörka tornet 1: Revolvermannen (The gunslinger)
Del 2: De tre blir dragna (The drawing of the three)
Del 3: De öde landen (The waste lands)
Del 4: Magiker och glas (Wizard and glass)
Del 5: Vargarna i Calla (Wolves of the Calla)
Del 6: Sången om Susannah (Song of Susannah)
Del 7: Det mörka tornet (The dark tower)