fredag 21 augusti 2009

En stilla undran...

Jag håller just nu på och läser boken "Dumpa Matthew" av Jane Fallon. (Fast egentligen längtar jag skämsigt mycket efter att få sätta tänderna i (pun intended) "New moon" , del 2 i "Twilight-sagan.)

På baksidestexten kan man läsa att... "Hon är bosatt i London och gift med Ricky Gervais,känd från The Office." Jag har tvenne frågeställningar om detta.
  1. Varför är det viktigt vad hennes gubbe jobbar med? Hade det spelat någon roll om han sålde grönsaker på Camden market, varit premiärminister, eller som nu - berömd komiker. Det är ju inte han som skrivit boken utan hon...
  2. Påverkar hennes mans yrke på något sätt att hon blivit översatt till svenska? Jag skäms nästan över att jag undrar, men jag har mina skäl...

Denna bok är nämligen ganska usel, i mitt tycke, och då gillar jag ändå genren. Jag sitter och kvider av skratt av vissa formuleringar, och skämten haglar tätt, men däremellan... tämligen banal historia.

Ett skrattexempel, om varför man inte ska visa sig sårbar på kontoret:

Det sista hon ville var att låta det här byket se att hon grät - det skulle
vara som om en antilop berättade för en lejonflock att hon brutit benet och bett
dem skriva sina autografer på gipset.




För några veckor sedan läste jag boken "Alphabet weekends" av Elizabeth Noble. En väldigt underbar bok i samma genre (Marian Keyes-isk). Hon är inte översatt till svenska. Men så är hon inte gift med någon berömdhet heller...

Gissa vilken jag rekommenderar?