söndag 24 maj 2009

En yoginis bästa vänner...

... förutom andra yogis och yoginis, så klart! Låt mig presentera spikmattan Shakti och nässköljaren Nose Buddy. Man kan kanske inte tro att det är välgörande att ligga på spikar och oja sig, men vi talar inte om rostiga 12 tummare på en bräda här, utan rätt så korta (men ack så vassa) plastpiggar på en matta av tyg och skumgummi. Och där ligger man alltså (utan tröja!) och slappnar av. Jepp, man blir mjuk som kokt pasta av att ligga på Shakti en stund. Ligger man där frigörs nämligen en massa må-bra-hormoner, blodcirkulationen ökar och man finner ro. Visst kan det göra rejält ont ibland, om man har lite stela muskler, men det är bara att andas och ta det med ro. Vissa somnar till och med på Shakti, jag har själv varit nära att göra det några gånger. Värst tycker jag faktiskt att det är att resa sig från Shakti, troligen eftersom man spänner musklerna igen då. Man får märken på ryggen och blir illande röd, men det är det värt.

Nose Buddy då? Jo, man tar ett mått salt och löser upp det i kroppstemprerat vatten direkt från kran, stoppar in pipen i näsan och häller. Vattnet rinner ut ur andra näsborren, tillsammans med smuts och snor. Jag gör ett experiment i år där jag sköljer näsan i stället för att ta piller mot pollenallergi. Hittills är jag mycket nöjd. Knappt några besvär alls, lite kli i ögonen kanske, men där kommer inte Nose Buddy åt riktigt...

Nu ska jag köra ett minipass. Örnen, ryggflex, tvättmaskin, mirakelböj, sträckställning och sen vila på Shakti. Ikväll blir det middag hos mamma och pappa.